dinsdag 1 januari 2008

Another day in Paradise

I refer to this song of Phil Collins. In western Europe, we are richer than we can imagine. Often we don’t see it anymore. But in the meantime there is also poverty in our own society; sometime as part of addictions or mental diseases that we can’t handle. This is another world in our own paradise. People in the third world cannot imagine this world also excists in the “first world”. Actually I hate these terms, because there is only one world. And the suffering of the Third World is harsh; we often look too quickly away.

In the 80’s, U2 sang: “Nothing changes on New Year’s Day”. But New Year’s Day is a start to get more knowledge about this, and also for thinking and acting as a world-citizen.
Personally, I don’t have the answers; I only have many questions. But every change starts often with a question. Why are people dying? Because food-supplies will only last a day? And in another hemisphere someone dies because of the “final” shot of heroin.

Life is not fair! But we do have the power to make a difference! Think global, act local. Support NGO’s. Fix tools for solidarity. In many countries, people repair tools and send them to the Third World. In Dutch we call this: “Gered Gereedschap”.

But also the buying of biological food and the eating of less meat contributes to the reducing of Global Warming. It also can be fun to find out which entertainment is nearby, instead of looking for this in other cities. Support your local acts! And be yourself!!! No matter what other people say…..


Happy New Year!

M.M.

6 opmerkingen:

Maud zei

Beste Maurice,

Bedankt voor je bericht.
Ik was in eerste instantie even geschrokken van mijn column op je blog, maar toen ik later erachter kwam wat je thema was, besefte ik dat het eigenlijk helemaal niet zo erg was als ik dacht. Je had het er dus heus niet persé van hoeven verwijderen.

Na het ontvangen van je berichtje kan ik het zelfs enigszins waarderen wat je gedaan had, want de kwaliteit van onze regio onder de aandacht brengen is eigenlijk zo gek nog niet!

Ik wist echter op het eerste moment niet wat je bedoeling was van het plaatsen van een deel van mijn column op je blog. Ik heb je tenslotte nog nooit gezien en ik weet helemaal niet wie je bent - laat staan dat ik je achternaam weet...(?)

Heb je mij eigenlijk inmiddels in de trein gezien? Ik ben namelijk wel benieuwd naar de daadwerkelijke persoon achter die 'forens'. Dus: mocht je mij tegenkomen in de trein van of naar Maastricht, geef dan even een gil!

Groeten, Maud

Brassé-Limburg zei

Hoi Maurice!
Ik wist helemaal niet dat er achter jou zo'n schrijverstalent schuilt! Leuk!
Een paar praktische opmerkingen:
* Op je Nederlandstalige blog miste ik de mogelijkheid om reakties achter te laten.
* Als je je blogs anoniem wilt houden, moet je wel consequenter zijn, en ook niet je naam met de urls op mijn blog vermelden..
* Een goede blog maken en bijhouden is wel een kunst. Het is ook een kunst om genoeg bezoekers te trekken zodat het werk loont (tenzij je alleen voor jezelf en vriendenkring schrijft). Ik raad je aan om links te gaan uitwisselen met bijvoorbeeld verwante blogs. Dat helpt rechtstreeks en tevens indirect, omdat je dan ook door zoekmachines beter gevonden wordt en hoger scoort.

Groetjes en succes,
Wouter

Maud zei

Beste Maurice,

Ik vraag me af hoe het komt dat ik op jouw blog geen reactie meer kan achterlaten...? Of heb je die functie verwijderd?

Bedankt voor je leuke bericht. Het is altijd fijn om van mensen te horen dat ze het leuk vinden om mijn columns te lezen.

Je stapt duidelijk wat vroeger op de trein dan ik - ik heb hem meestal pas om 7.30 in Eygelshoven - en terug om 15.39 vanuit Randwyck. Op de terugweg komen de tijden geloof ik wel overeen, of pak je dan de sneltrein?

Mocht je me een keer tegenkomen, dan hoor ik het wel!

Groeten, Maud

Maud zei

Hoi Maurice,

Bedankt voor je berichtje. Ik snap dat je denkt dat het moeilijk is om naar een meid te zoeken van mijn leeftijd, omdat er zich daar wel meer van in de trein bevinden.. ;) Maar het is niet zo lastig als je denkt, aangezien niet iedere 18-jarige meid dreadlocks heeft :)

Wat betreft je omschrijving van jezelf - ik zal blijven opletten in de trein! Deze week ga ik echter alleen morgen (woensdag) nog met de trein. Vrijdag heb ik tentamen... en daarna begint natuurlijk de vakantie!

Hoe oud ben je eigenlijk, als ik vragen mag?

In elk geval nog veel succes met het artikel waar je het over had!

Groeten, Maud

Maud zei

Hoi Maurice,

Je hebt een foto op je blog! Leuk, nu kan ik de volgende keer in de trein écht naar je op zoek gaan, haha..

Wat mooi, dat je zo'n vrijwilligerswerk hebt gedaan! Ik bewonder het altijd hoe gepassioneerd vrijwilligers zijn in hun werk. En maar goed ook, want die mensen zijn maar al te hard nodig!

Ook ik ben overigens met de carnaval niet in Limburg - niet in Nederland zelfs. Mijn vriend en ik gaan naar Oostenrijk, lekker een weekje skiën!

Jij ook fijne dagen gewenst.

Groeten,
Maud

Maud zei

Hallo Maurice,

Bedankt voor je leuke reactie!

Wat erg, dat je er zo lang over hebt gedaan om je rijbewijs te bemachtigen… Gelukkig heb je het nu en kan je jezelf overal naartoe rijden, waar je maar wilt.

Ik probeer mij inderdaad ook niet gek te laten maken door andere automobilisten. Soms slaat de motor af vlak voor een groen stoplicht en dan zijn er die toeterende bestuurders achter mij… Oeh, dan moet ik echt mijn best doen om niet geïrriteerd te raken.

Wat leuk dat je mij gisteren gezien had! Had even geroepen!
De volgende keer echt even beter opletten als je in Maastricht de trein instapt, hoor. Kom je maar bij mij in de coupé zitten, dan kunnen we tenminste eens “echt” praten. Ik heb morgen, naar alle waarschijnlijkheid, ook weer om 9 minuten over half 4 de trein vanuit Randwyck. Wellicht tot dan!

Groeten,
Maud